Gustaf Fröding-sällskapet
  • Gustaf Fröding
    • Biografi
    • Bibliografi
    • Frödingplatser
    • Musik
    • Fröding på nätet
    • Gustaf Fröding på tyska
  • Frödingsällskapet
    • Bli medlem
    • Stadgar
    • Styrelsen
    • Hedersledamöter
    • Frödingmedaljen
    • Lyrikpriset
    • Årsböcker
  • Möt Fröding
    • Frödingdagarna
    • Statyvandring på nationaldagen
    • Bokmässorna
    • Evenemang
    • Frödingtolkare
  • Kontakt
2014-12-11 05.45.31

Anders Bergman: Flickan i ögat – Fröding som bossanova

19 oktober, 2017 By Fredrik Höglund In blogg /  

Här följer ett nytt inlägg av tonsättaren Anders Bergman, där han berättar om sin version av Frödings dikt ”Flickan i ögat”

För den långa diktsviten Flickan i ögat kändes det relevant med olika musikaliska inriktningar. Dock inte opera, som i Lars Edlunds tonsättning av verket, eftersom sådant är mig tämligen obekant.

I den första delen läste jag in en stillsamhet i reflektionerna kring hur tomt det blir, när människan i brist på ömhet och värme från andra får hålla till godo med kärleken till sig själv. Därvid hamnade jag i ett försök till sävlig, lätt gungande bossanova. Inom denna vackra genre verkade för övrigt två av mina musikaliska favoriter, sångerskan Astrud Gilberto och kompositören Antônio Carlos Jobim. En av Jobims storheter, som jag alltid finner eftersträvansvärd, är förmågan att få fram vackra, någorlunda lättillgängliga melodier till avancerade harmonier. På så sätt kan många lyssnare hitta något utifrån sin musikaliska förkunskapsnivå. I låtar som Quiet nights of quiet stars och The girl from Ipanema finns en tydlig och stark melodi, medan den som vill ha en utmaning i att hitta ackorden näppeligen behöver leta förgäves. Således föreföll det mig nödvändigt att åtminstone på något håll i mina tonsättningar ta intryck av de brasilianska musikidealen. Textmässigt såg jag mig nödgad att ta bort en del verser som svårligen skulle kunna nå fram till en nutida lyssnare. Istället tog jag mig friheten att göra refräng av versen ”Jag såg och såg – min egen min av clown, som är allena, hans vissna kind, hans trötta grin av fjasko på arena.” Förhoppningsvis kan diktens kärna ändå finnas kvar, i bästa fall kanske till och med förstärkas.

Del 2, i vilken berättarjaget bland annat beklagar sig över att till och med de prostituerade finner honom motbjudande, skulle med en stillsam melodi i moll kunna innebära ett frosseri i misär. Därför kändes alternativet med någon sorts jazzvals i dur mer passande. Det tyvärr inte alltför oväntade händelseförloppet i diktavsnittet har jag försökt ge en motsvarighet till i en melodirörelse där åtminstone den vane lyssnaren troligen hela tiden anar nästa ton. För texttrovärdighetens skull låter vi i Linje 3:s arrangemang Karl sjunga melodin, en roll som annars oftast tillfaller Klara.

I svitens femte del återvänder vi till identifikationen med och allusionerna på Narkissos, som älskade sin egen spegelbild. Dessutom lyfts tanken om att det, för att kunna uppnå lycka, är nödvändigt att låtsas vara någon annan. Jag törs inte säga om det var rytmen eller ord som inrimmet ”fjärrankällans brädd” (knappast Medelhavsreferenserna till Afrodite, kalifen eller just Narkissos i alla fall), men något förde mig till svensk folkvisa. Ett uttryck för det är bland annat användandet av dorisk skala, där till exempel D-ackordets ters f# får samspela med grundtonarten Am. Ett parti i moll följt av ett annat parti i parallelltonarten, i detta fall C dur, är en i sammanhanget vanlig struktur som förekommer i bland andra Vårvindar friska och Värmlandsvisan. Dessa musikaliska ideal har jag arbetat efter även i min tonsättning av En kärleksvisa.

Rollen som dialogpartner i och inspiration till Flickan i ögat tillskrivs servitrisen Vivi Petersson. I den mån diktsviten skildrar behovet av den icke-moraliserande tröst som Vivi ansågs erbjuda blir det inte minst tydligt i del 6, som inleds med raden ”Var välsignad, milda ömsinthet”. Här har jag försökt att anamma ett av mina favoritknep vid tonsättning, nämligen att liksom i smyg byta tonart under versens gång. Dels blir det ett sätt att komma bort från det förutsägbara, dels blir det ett sätt att försöka efterleva det jag ser hos Jobim. Så länge melodin blir tydlig kan låten lyfta ett snäpp till av att den sökande lyssnaren har något mer att upptäcka.

Kan man kombinera Gustaf Fröding och Marilyn Monroe?
Johannes Anyuru får Frödingstipendiet av Uppsala studentkår

Kommentera Avbryt svar

Senaste inläggen

  • Träffa Frödingsällskapet på Värmlands bokfestival
  • Nypremiär på Titt ôpp ôt talltôppan
  • Besök Frödingsällskapet på bokmässan!
  • Brono K. Öijer får Frödingsällskapets lyrikpris 2025
  • Trubadurkväll i Stockholm 2025

Senaste kommentarer

  • Busstur i Frödings Alsterdal – Gustaf Fröding-sällskapet om Anmälan bussresa
  • Busstur i Frödings Alsterdal – Gustaf Fröding-sällskapet om Fullspäckade Frödingdagar 2016
  • Fullspäckade Frödingdagar 2016 – Gustaf Fröding-sällskapet om Busstur i Frödings Alsterdal
  • Ida Börjel nominerad till Augustpriset – läs hennes nya dikt flicköga – Fröding om Tal till Ida Börjel, lyrikpristagare 2014
  • Frödingsällskapet sörjer Benkt Eriksson och Germund Michanek – Fröding om Benkt Eriksson till minne

Arkiv

  • oktober 2025
  • september 2025
  • augusti 2025
  • juni 2025
  • maj 2025
  • mars 2025
  • juli 2024
  • juni 2024
  • mars 2024
  • februari 2024
  • september 2023
  • juli 2023
  • juni 2023
  • maj 2023
  • april 2023
  • mars 2023
  • februari 2023
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • maj 2022
  • april 2022
  • mars 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • september 2021
  • augusti 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • maj 2021
  • februari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • september 2020
  • augusti 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • maj 2020
  • mars 2020
  • januari 2020
  • november 2019
  • september 2019
  • augusti 2019
  • november 2018
  • september 2018
  • augusti 2018
  • juli 2018
  • juni 2018
  • februari 2018
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augusti 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • maj 2017
  • april 2017
  • mars 2017
  • februari 2017
  • november 2016
  • september 2016
  • juli 2016
  • juni 2016
  • maj 2016
  • mars 2016
  • februari 2016
  • oktober 2015
  • september 2015
  • augusti 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • maj 2015
  • mars 2015
  • december 2014
  • oktober 2014
  • september 2014
  • augusti 2014
  • juni 2014
  • september 2013
  • augusti 2013
  • juli 2013
  • maj 2013
  • april 2013
  • mars 2013

Kategorier

  • årsböcker
  • blogg
  • bokmässa
  • frödingdagarna
  • lyrikpriset
  • nyheter
  • Okategoriserade

Meta

  • Logga in
  • Inlägg via RSS
  • Kommentarer via RSS
  • WordPress.org
Gustaf Fröding-sällskapet
Verkstadsgatan 20
65219 Karlstad